Selecteer een pagina

Herfst 2018 nummer

BUAS (NHTV): Leisure & Events

Transformative Live Events

Is de impact van innovation games en creatieve marktplaatsen?

Leuven 7 juni 2018 – 16 ballonnen knallen, de gekleurde kaartjes die vrijkomen bepalen de groepsindeling. De eigenaar van ‘Leuven Leisure’ mag een korte introductie doen over zijn bedrijf en de uitdaging die hij inbrengt. De facilitator neemt het over en introduceert de aanpak voor het proces. Drie uur, acht pitches en 2 rondes van divergeren en convergeren later is een Leuvens Universiteitslokaal veranderd in een chaotisch werkatelier. Een ruimte met onaffe prototypes, vellen vol gele memo’s, en de deelnemers hebben de stoelen ingeruild voor tafels en de grond. Conclusie van zowel opdrachtgever als deelnemers (studenten van de track Social Innovation): ‘dit was zeer waardevol en heeft nieuwe inzichten gegeven’. (meer…)

Urban is here to stay!

Heeft Brabant een succesformule te pakken?

De wereld om ons heen is de afgelopen 20 jaar sterk veranderd. Dat geldt ook zeker voor de manier waarop sport en cultuur beoefend worden, en voor de behoeften die mensen op dit vlak hebben. De urban sports & culture scene is een lifestyle die tegemoet komt aan deze veranderende behoeften. Waar je urban voorheen vooral terugzag in de rafelranden van steden, trekt deze scene tegenwoordig zowel online als offline een breed publiek. (meer…)

Track Event Management geeft vorm aan learning community

Eventorganisatoren, docenten en studenten delen kennis en ervaring

Bij Breda University of Applied Sciences richten sinds een aantal jaren diverse opleidingen zich op de creatie van ‘learning communities’. Een ‘learning community’ is een onderwijskundige visie die is gebaseerd op gemeenschappelijke waarden van studenten, docenten en werkveld en creëert een sociale structuur die zo is georganiseerd dat onderlinge relaties, interesses en ideeën mensen verbinden (Cocklin, Coombe, Retallick, 2014). De focus ligt vooral op het verbinden. Op nummer twee van de zeven Milestones uit het strategieplan 2018- 2021 van Breda University of Applied Sciences staat dat de onderwijskundige visie gebaseerd is op de ‘learning community’: “students, lecturers and industry professionals work together intensively on real-life issues. All students and teaching staff are part of ‘learning communities’.”. (meer…)

The experience footprint

A tool to measure leisure and event experiences

  

Experiences are central to leisure consumption, and events and festivals are rapidly becoming one of the most widespread forms of experience production. Event managers and designers work hard to ensure that the consumer will enjoy the event experience, and as a result have more fun, spend more money and come back in the future. The major challenge facing the events industry, however, is understanding exactly what the visitor experiences at an event, and what elements of the experience trigger them to visit the event in the first place and to have a memorable visit. This is because the concept of experience is very complex.   (meer…)

PopMonument: een verrassend samenspel van erfgoed en muziek

Storytelling als vormgevingstool

In 2015 ontving PopMonument de Brabantse Erfgoedprijs. De jury waardeerde de wijze waarop het in staat was een relatief jonge doelgroep kennis te laten maken met het erfgoed van de stad Bergen op Zoom. PopMonument is een festival dat op een innovatieve manier verrast met haar programma, historische plekken en monumenten, een line-up van bekende artiesten en onbekendere acts, de combinatie met andere kunstvormen en een bijbehorend verhaal. Storytelling als vormgevingstool is een essentieel onderdeel van de aanpak. Om PopMonument blijvend te vernieuwen wordt jaarlijks een uitgebreid traject van diverse brainstormsessies doorlopen met lokale creatieven, erfgoedpartners en overige stakeholders. Een gezamenlijke productie met een eigen karakter is het resultaat. (meer…)

Managing in the Emotion Economy

Opportunities in the Experience Measurement Lab

Experiences are key to the leisure, tourism, hospitality, entertainment, and mobility industries. Our conversations with myriad partners in these industries always come back to their customers’ experiences as the thing they are managing for. Thus, it’s not surprising that about two years ago, as part of an effort to focus research efforts, our school chose ‘Designing, Managing, and Measuring Experiences’ as one of three central themes in which we create knowledge and help our professional partners add value to society. This choice resulted in a visionary investment in a state-of-the-art experience design, management, and measurement facility, called the Experience Measurement Lab. In this article, we present the facility and how our partners have already benefited from it. (meer…)

GLOW: Made in Eindhoven

Lichtfestivals schieten als paddenstoelen uit de grond

Sinds het einde van de jaren ’90 kennen we in Europa het fenomeen lichtfestivals. De eerste die ontstonden en internationaal naam en faam maakten, waren Lux in Helsinki, Fête de Lumières in Lyon en Lichtrouten in Lüdenscheid. Later volgden GLOW in Eindhoven (2006), Lichtfestival in Gent (2011) en Amsterdam Light Festival (2012). Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien. Wat kenmerkt ze en hoe verschillen ze van elkaar? Daarnaast wordt inzicht gegeven in het nut en de noodzaak van netwerkvorming die plaatsvindt tussen lichtfestivals wereldwijd. En ten slotte wat aandacht voor uitdagingen voor de toekomst. (meer…)

Rotterdam Festivals

‘from GOOD to GREAT’

Rotterdam scoort hoge ogen als festivalstad. Motor achter dit succes is Rotterdam Festivals. Achter deze naam gaat de organisatie schuil die de verbindende schakel is tussen beleid, evenementorganisatoren en publiek. Rotterdam Festivals coördineert het evenmentenbeleid van de stad en stimuleert de cultuurparticipatie van Rotterdammers. Tot haar takenpakket behoort onder andere het samenstellen van een uitgebalanceerde evenementenkalender, beslisprocedures rondom sponsoring, het communiceren van de Uitagenda en het uitvoeren van publieksonderzoek. Margo Rooijackers ging in gesprek met Johan Moerman, al sinds jaar en dag directeur van Rotterdam Festivals.

Rotterdam wordt geroemd in de New York Times en de Lonely Planet. Hoe komt het dat de stad zo in de lift zit? En wat is de rol van het evenementenbeleid in deze ontwikkeling? (meer…)

Gentse Feesten na 175 jaar nog steeds vitaal

Samensmelting volkscultuur en elitaire kunst van velen voor velen

Deze tweede Uncover wordt afgetrapt met een interview met Jeroen de Schuyteneer, directeur Evenementen, Feesten, Markten en Foren bij Stad Gent en coördinator van de Gentse Feesten. Jeroen is onder meer ook gedelegeerd bestuurder bij Lichtfestival Gent. Eerder was hij werkzaam als communicatie- en sponsormanager bij Blue Note Records Festival Gent en productiemanager voor Gent Jazz Festival en Jazz Middelheim Antwerpen. Dit jaar bestaan de Gentse Feesten maar liefst 175 jaar. Een uitgelezen kans om aan de hand van dit tiendaags cultureel volksfeest, dat zo’n 1,4 miljoen bezoekers trekt, het themanummer ‘Leisure & Events’ in te leiden.

De Gentse Feesten vieren dit jaar hun 175ste jubileum. Hoe zijn de feesten ontstaan en wat maakt dit festival zo uniek waardoor het nog steeds relevant is en miljoenen bezoekers weet te trekken? (meer…)

Share This