Selecteer een pagina

Community van monumenteigenaren werkt!

Een online platform waar eigenaren elkaar helpen

Burgerschap, Communicatie, Community, Maatschappij, Marketing, Organisatie, Participatie

Een jaar geleden startte het Restauratiefonds een online community voor eigenaren van een monument. Inmiddels zijn ruim vijfhonderd eigenaren lid van de community. Welke meerwaarde levert zo’n community nu eigenlijk op?

Isis Knuvers is lid van het team dat de community vanuit het Restauratiefonds begeleidt. “Wij geloofden er direct in dat een community zou kunnen helpen, omdat onze ervaring is dat er veel terugkerende vragen zijn. Eigenaren die een monumentaal pand onderhouden, restaureren of verduurzamen komen voor uitdagingen te staan die je bij een nieuw pand niet hebt. In de community vinden ze snel antwoord op hun vragen. Een schat aan kennis en ervaring van eigenaren wordt zo goed benut. Mocht er op een vraag geen antwoord komen, dan schakelen wij een expert in die helderheid verschaft.”

Win-win

Een community bouw je niet zomaar. “Het belangrijkste doel van onze community is dat eigenaren gemakkelijk aan de informatie kunnen komen die ze zoeken. Goed geïnformeerde eigenaren kunnen beter voor hun monument zorgen, dat is natuurlijk waar het om gaat. Maar voor onze eigen organisatie levert het ook wat op: wij weten op deze manier wat er leeft onder eigenaren, waardoor wij de informatie op onze sites weer kunnen verbeteren. Wij hebben het afgelopen jaar gemerkt dat de community op al die verschillende onderdelen werkt.”

Isis Knuvers:

Goed geïnformeerde eigenaren kunnen beter voor hun monument zorgen, dat is natuurlijk waar het om gaat. Maar voor onze eigen organisatie levert het ook wat op: wij weten op deze manier wat er leeft onder eigenaren, waardoor wij de informatie op onze sites weer kunnen verbeteren.

Het community-team organiseerde allereerst een brainstorm met een community-adviseur van communicatiebureau Bind en begon daarna met het organiseren van een bijeenkomst. Isis vertelt: “Aanwezig waren bij ons bekende (aspirant-)eigenaren, ervaren en onervaren. Zij dachten met ons mee over thema’s die op het online platform aan de orde zouden moeten komen. Dat hebben wij gebruikt voor het inrichten van ons eerste platform.” Naast de online uitwisseling horen ook bijeenkomsten bij de community, waar mensen elkaar in levenden lijve kunnen ontmoeten. Isis: “Het community-team zorgt bij iedere bijeenkomst voor een spreker over een thema dat in de community speelt. Daarnaast is er veel tijd ingeruimd voor onderling contact: ze raken maar niet uitgepraat met elkaar.”

Meerdere communities onder één dak

De community is georganiseerd rondom thema’s zoals restaureren of verduurzamen. Daarnaast is sinds kort de community van eigenaren van stolpboerderijen aangesloten met een eigen groep. “Dat kwam voort uit contact met de Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de Stolp. Wij hebben ze aangeboden om zich aan te sluiten bij onze community, vanwege de vele gezamenlijke raakvlakken met ‘onze’ eigenaren, zoals op het gebied van energiegebruik of herbestemming. Wij willen meer van dit soort groepen laten aansluiten. Want uiteindelijk geldt dat we samen meer weten!”

Mensen komen op allerlei manier bij de community terecht. Een kleine, harde kern is behoorlijk actief. Een van die actieve leden is Jeroen Hulsen, al twintig jaar eigenaar van een rijksmonument en schilder. “In eerste instantie ben ik bij de community eens gaan rondkijken om te zien waar ze het allemaal over hadden. En daarna ben ik ook wel gaan reageren, op een vraag over bronsverf of over glas en kozijnen. Ik vind dat leuk en weet er vanuit mijn vak wel wat van af. In de community stel ik zelf ook vragen. Die gaan dan over zaken waar ik hier in huis mee bezig ben, zoals warmtepompen, energiebesparing, enzovoorts. De community-bijeenkomsten zijn interessant. Er zijn vaak leuke sprekers en ik doe er verrassende nieuwe kennis op.”

Tips van het community-team van het Restauratiefonds

  • Begin gewoon, een community groeit werkenderwijs.
  • Kijk of er bestaande initiatieven zijn waarop je kunt aansluiten.
  • Organiseer een eerste bijeenkomst van mensen die je kent en waarvan je weet dat ze als ambassadeur kunnen optreden voor je community.
  • Werk met een multidisciplinair team uit je organisatie en maak gebruik van de netwerken van je werknemers.
  • Kom wekelijks bijeen om de ontwikkelingen in de community kort te bespreken.
  • Via Mighty Networks kun je een gratis pilot-platform bouwen. Dit was een goede start, intussen hebben we een eigen platform laten bouwen via Open Social door LimoenGroen.

Geïnteresseerd in de community? Kijk op: https://community.monumenten.nl/

 

The following two tabs change content below.

Erna Oosterveen

Verhelderen en verwoorden, dat is de kern. In mijn werk als tekstschrijver, onderzoeker en trainer zijn dat vaardigheden die steeds weer van pas komen. Kleine verhalen van mensen in hun grootsheid laten zien. Nuchter en analytisch onderzoek, momenteel onder andere in opdracht van een rekenkamer (naar armoedebeleid) en in opdracht van een provincie naar 'nieuwe' Nederlanders. Daarnaast veel trainingen in de zorg over hoe om te gaan met clienten en hun familie. Specialties: Verhalen over wat mensen beweegt. Verhalen over monumenten en hun eigenaren, verhalen van nieuwe Nederlanders, verhalen van nieuwe armen.
468

Reactie verzenden

Share This