Selecteer een pagina

Adviseurs, inspireer ons!

Advies, Beleid, Cultuureducatie, Maatschappij, Participatie, Politiek

Tien jaar geleden schoof ik als net afgestuurde kunsthistorica bij BMC naar binnen. Destijds had ik geen idee waarom ze me aannamen maar ik was allang blij met een baan, wetende dat werkloosheid en secretaressebaantjes net zo goed het perspectief konden zijn. Nu ben ik als programmamanager verantwoordelijk voor het media- en cultuurbeleid van de gemeente Hilversum. Een baan waarbij ik als geen ander de waarde leerde kennen van een goed adviseur.

Mijn tijd als adviseur is vormend geweest. Als jonge adviseur werk je mee aan meerdere opdrachten tegelijkertijd.  Vaak verkeren die in verschillende fasen. Als je geluk hebt –  en een beetje handig bent – kun je het begin, midden en eind van projecten combineren. En dat scheelt in carrièrematig perspectief veel tijd. Daarnaast wordt je stressbestendigheid getest: de keren dat de een stopte om twee uur snachts en de ander om zes uur weer opstartte om de deadline te halen zijn niet op een hand te tellen. Die training van het uithoudingsvermogen kan ik ook nu nog regelmatig goed gebruiken. En omdat je door het hele land werkt, zijn ook flexibele communicatievaardigheden een must. De kop van Noord Holland werkt echt anders dan Heerlen. Het werk van een adviseur, zeker bij BMC, verenigt allerlei 21e eeuwse vaardigheden die buitengewoon nuttig zijn voor het opbouwen van een succesvolle carrière.

Frisse blik

Sinds vier jaar ben ik van de adviespraktijk overgestapt naar  de gemeente Hilversum. Mijn werk als ambtenaar is moeilijker dan adviseurschap. Het is uitdagender, serieuzer, taaier en vergt  een lange adem.  Regelmatig bots ik met de cultuur- en omroepdirecteuren in de stad, terwijl we het ook samen moeten doen. Stevige relaties die tegen een stootje kunnen zijn dan ook van groot belang.

Anne Visser:

Als opdrachtgever zoek ik naar excellente mensen, met verbeeldingskracht, authenticiteit en realiteitszin. Liefst tegen een redelijk tarief.

In mijn werk combineer ik ‘mediacultuur’ nadrukkelijk met stedelijke en economische ontwikkeling. Op basis van het concept mediacultuur gaan we de stad programmeren. Maar het is voor Hilversum een nieuw concept en het is nog lastig om precies te duiden waar het over gaat. Dan heb je naast je partners in de stad mensen nodig die je helpen om je gedachten te scherpen. Daar komt de adviseur in beeld. Nu heb ik, als ambtenaar, mensen nodig die niet de ballast van de inbedding hebben, die vrij kunnen reflecteren. Als opdrachtgever zoek ik naar excellente mensen, met verbeeldingskracht, authenticiteit en realiteitszin. Liefst tegen een redelijk tarief.

Bovenal zoek ik als opdrachtgever naar een frisse blik. Als ik een keer per jaar in de vakantie een woontijdschrift koop, zoek ik beelden en ideeën die ik zelf niet had kunnen bedenken. Mijn oproep aan adviseurs is dan ook: verrijk ons perspectief met de elementen van elders. Elementen waar we zelf misschien nog niet eens aan hebben gedacht.

Inspireer

468

Reactie verzenden

Share This